Dlaczego ilośc lakieru w procesie lakierowania jest tak istotna?

Kubki lakiernicze stosuje się rzecz jasna od wielu lat, a nawet dekad, czyli od momentu wynalezienia pistoletu lakierniczego. Kluczowe znaczenie ma też i to, że każdy element samochodu lub mebla przemysłowego lakieruje się zgodnie z zasadami, które to lakiernikom wpaja się na kursach. Kilka dekad temu lakierowano auta większą ilością lakieru i to głównie ze względu na to, że zakładano polerowanie po jakiejś dekadzie, a potem druga po kolejnych kilku dekadach. Istotnym było też i to, że istniały lakiery zawierające rozpuszczalniki i pigmenty średnio przyjazne dla środowiska. Toksycznością tą niewiele osób się przejmowało, bo w tamtych czasach przepisy powiązane z ochroną środowiska nie istniały lub dopiero powstawały.

Natomiast same samochody były produkowane z myślą o przynajmniej dwóch dekadach eksploatacji i kilku zmianach właścicieli. Dlatego też kubek lakierniczy z podziałką wypełniał podkład, potem lakier bazowy, a na sam koniec specjalna substancja zabezpieczająca podłogę auta od spodu. Wiele znaczyło też i to, że lakiery i substancje chroniące przed korozją były toksycznymi, ale jakieś cztery lub pięć dekad temu niewiele osób się tym przejmowało, a resztki pozostałe po lakierowaniu można było wyrzucić nawet w krzaki za fabryką.

Zmiany na lepsze

Obecnie kubki lakiernicze, czyli też i te kubki lakiernicze z podziałką są wypełniane w mniejszym stopniu przed rozpoczęciem procesu lakierowaniu samochodu lub motocykla. Wiele znaczy też i to, że same lakiery są też tymi bardziej przyjaznymi dla środowiska, a jakieś odpady powstałe po procesie lakierowania lub ponownego lakierowania są oddawane specjalnym firmom utylizującym te resztki. Takie firmy rzecz jasna wystawiają faktury powiązane z usługą utylizacji, bo takowa rzecz jasna musi swoje kosztować. Podobnie postępuje się też z każdym innym płynem eksploatacyjnym. Resztka lakieru i płyny muszą zostać poddane utylizacji za pomocą chemii dedykowanej do tego procesu i co równie ważne firmy utylizujące są nadzorowane przez urzędników, czyli jeśli takowa wyrzuca te odpadki gdzieś w lesie i zostanie przyłapana na tym procederze, to właściciel dostaje solidną grzywnę, a nawet zakaz prowadzenia takiego biznesu na kilka lat. Dla środowiska brzmi to zaskakująco dobrze, bo te zasady robią się bardziej rygorystycznymi co jakieś kilka lat i w przyszłości będzie jeszcze lepiej, choć jakieś dziwne układy istnieją i są powiązanymi z łapówkami. Niemniej jednak oficjalne dane uczą tego, że jakieś nielegalne pozbywanie się odpadów po lakierowaniu to już przeszłość.

Podejście producentów

Prawdą jest też i to, że kubki lakiernicze i kubek lakierniczy z podziałką w fabrykach to te, które mają roboty lakierujące, a one lakierują w oszczędny sposób. Ludziom zaś pozostaje lakierowanie trudno dostępnych miejsc. Lakierowanie takowych nadal jest powiązane ze zręcznością ludzi i co równie ważne lakieruje się lakierem przyjaznym dla środowiska. Problem teraz tkwi w tym, że auta osobowe i auta użytkowe wytwarza się raczej z myślą o kilku latach eksploatacji. Dłużej przetrwają raczej niemal wyłącznie egzemplarze, o które to dba się lepiej. Takie podejście producentów nie jest zadziwiającym, bo teraz typowe auto wymienia się co cztery lub pięć lat, a nie jeździ się przez ponad dwie dekady. Lepiej wykonanymi są limuzyny klasy wyższej i polakierowane maszyny produkcyjne warte grube miliony. W ich przypadku eksploatacja nie kończy się po tych czterech lub pięciu latach i dlatego powłoka lakiernicza jest grubszą i znacznie lepiej wykonaną.

Specjalne piece

W czasach obecnych kubki lakiernicze są używane w lakierni, ale element polakierowany mgiełką lakieru potem trafiają do specjalnego pieca, w którym to jedna powłoka lakieru się utwardza. Następnie otrzymują one drugą powłokę, która też jest utwardzana temperaturowo, a potem jeszcze jedną. Proces tego typu jest i czasochłonny i kosztowny. Dlatego też większość tanich aut i maszyn nie otrzyma lepiej wykonanej powłoki lakierniczej wykonanej z kilku warstw, bo to podnosi cenę. W przypadku auta dla typowych ludzi zbyt wysoka wartość nie jest mile widzianą.