Jaka kostka granitowa na podjazd?

Własny dom jednorodzinny to coś, o czym marzy wiele osób. Warto jednak pamiętać, że równie ważne co sam budynek jest jego otoczenia, w tym ogród oraz podjazd, po którym poruszają się samochody i ludzie.

Podjazd jest jednym z najczęściej użytkowanych miejsc w otoczeniu naszego domu i by go poprawnie wykonać, potrzeba niezbędnej wiedzy dotyczącej materiałów, jakie używa się do jego stworzenia.

Kostka granitowa – dlaczego to dobry wybór na podjazd?

Kostka granitowa nie jest budulcem najtańszym. Jednak zdecydowanie takim, za który warto zapłacić. Granit to kamień naturalny, a jego właściwości, w tym twardość, są praktycznie nieosiągalne dla wyrobów betonowych, takich jak klasyczna kostka dekoracyjna. Stanowi skałę odporną na wahania temperatur, ściskanie oraz ścieranie, co w przypadku podjazdu ma kolosalne znaczenie.

Niestety minusem kostki granitowej jest jej wysoka cena, jednak jej trwałość, jest argumentem, który przekonuje wiele osób do wydania sporej sumy pieniędzy na podjazd, właśnie z tego budulca. Kostka granitowa może mieć różną barwę: od czarnej, po klasyczną sól z pieprzem, poprzez kostkę rudą oraz białą. Ostatnio coraz modniejsza staje się kostka granitowa w kolorze żółtym.

Jaka kostka granitowa na podjazd?

Kostka granitowa oprócz różnych kolorów ma również wiele wymiarów. Te najpopularniejsze to:

  • 4×6,
  • 7×9,
  • 8×10,
  • 15×17.

Oprócz wymiarów ważny aspekt obejmuje również obróbkę kostki, która może być cięta, łupana lub cięto-łupana. Z racji twardości granitu ta cięta będzie zdecydowanie najdroższa, ponieważ jej modyfikacja jest będzie bardzo kosztowna oraz czasochłonna. Optymalny wybór to kostka granitowa cięto-łupana, natomiast najtańsze rozwiązanie stanowi łupana cięta.

Jeśli chodzi o wymiary kostki, to na klasyczny podjazd, po którym będą się poruszały auta osobowe oraz piesi, powinniśmy wybrać minimum 7×9 cm. Można również wykorzystać większe elementy, jednak są one przeznaczone przede wszystkim do ruchu ciężkiego, czyli ciężarówek.

Jeśli chodzi o kolor granitu, to jest on bez znaczenia i zależy od gustu oraz stylu, w jakim zaaranżowany został dom.

Czy tylko kostka ma znaczenie?

Już wiemy, jaką kostkę wybrać na podjazd. Warto jednak podkreślić, że aby był on dobrze położony, należy również zwrócić uwagę na jakość podbudowy. Jeśli warstwa pod spodem będzie wykonana kiepsko lub ze złych materiałów, kostka granitowa, chociaż bardzo gruba, nie będzie miała odpowiedniego podparcia, co doprowadzi do jej osunięcia.

Bardzo często fachowcy pracują w pośpiechu i zapominają o podstawowych zasadach, które pozwalają na wykonanie prawidłowej podbudowy. Kluczem do jej przygotowania jest ocena rodzaju gruntu, gdzie ma zostać wykonany podjazd. Inny rodzaj podbudowy będzie wystarczający na terenie suchym i stabilnym, a jeszcze inny na gliniastym.

Najczęściej podbudowę wykonuje się z tłucznia oraz kruszywa drogowego, czasami wystarczy tzw. suchy beton. W obu przypadkach warto pamiętać o tym, że taka warstwa musi być ograniczona dobrej jakości obrzeżami betonowymi.

Dobrej jakości podjazd, czyli wszystko ma znaczenie

Budowa domy to bardzo duży wydatek dla portfela. Nie inaczej jest z wykonaniem podjazdu. Jego prawidłowe położenie nie może ograniczyć się tylko do pytania dotyczącego rodzaju kostki. Ważne są wszystkie elementy związane z jego wykonaniem. Odpowiednich wymiarów elementy nie sprawdzą się, jeśli podbudowa będzie położona kiepsko. Oba elementy powinny ze sobą współgrać.

Podbudowa powinna być wykonana z materiałów odpowiednich do rodzaju podłoża, a kostka dopasowana do rodzaju aut, które będą poruszać się na podjeździe. Tylko w ten sposób będziemy mieli pewność, że wydatek nie będzie musiał zostać powtórzony za kilka lat, ponieważ podjazd nie sprostał warunkom jego eksploatacji.

Kostka granitowa cięto łupana jest obecnie najlepszym budulcem do stworzenia dobrej jakości podjazdu, który będzie służył długie lata. Warto jednak pamiętać o doborze właściwego rozmiaru elementów oraz wykonaniu podbudowy z odpowiednich materiałów. W ten sposób raz poniesiony wydatek będzie jedynym, który trzeba ponieść, jeśli chodzi o tak newralgiczne miejsce przed domem, jak podjazd.